Työhyvinvointi-muotoilu

Sekalaisessa kasassa erilaisia tietokirjoja, mm. ahdistus, intuitiivinen syöminen, ratkaisukeskeinen valmennus, coaching, organisaatioiden kehittäminen ym.

Työhyvinvointimuotoilu muodostuu kolmesta asiasta: työ+hyvinvointi+muotoilu.

Organisaatiovalmennus mielletään usein puhtaasti työhön ja organisaatioihin keskittyvänä. Olen jopa kuullut, että joissain organisaatioissa on rajattu, että työnantajan maksamassa coachingissa ei saisi käsitellä henkilökohtaisia asioita.

Opin kuitenkin jo aikoinaan valtio-opin opinnoissa, että organisaatiot eivät ole seiniä, vaan niissä vastuullisia ja tekijöitä ovat ihmiset.

Organisaatioiden menestys ja tulos on edelleen usein pitkälti kiinni siitä, miten hyvin ihmiset voivat, miten osaavia he ovat ja miten heitä johdetaan.

Näkemykseni hyvinvoinnista on kokonaisvaltainen: työpaikoilla emme ole tyhjiössä tai erillisiä ‘työihmisiä’, vaan meidän jaksamiseemme, käyttäytymiseemme, motivaatioomme ja vireystilaamme vaikuttaa myös työn ulkopuoliset asiat. Toisaalta työpahoinvointi ja esimerkiksi liiallinen kuormitus tai epäasiallinen kohtelu heijastuu usein myös työajan ulkopuoliseen ns. yksityiseen arkeen.

Hyödynnän työhyvinvointimuotoilussa paitsi ymmärrystä työpsykologiasta, organisaatioiden kehittämisestä ja ihmisten johtamisesta, myös terveyteen ja hyvinvointiin liittyvää osaamista, ml. terveyspsykologia.

En anna liikuntaneuvontaa tai ravitsemusohjeita, mutta minulla on myös sen aihealueen ymmärrystä mm. liikuntalääketieteen opintojeni kautta. Personal training -palvelujen tarjoamisen sijaan minulla on osaamista tarkastella valmennuksissa esimerkiksi jaksamiseen, vuorovaikutustilanteisiin tai oman työn johtamiseen liittyviä tilanteita kokonaisvaltaisesti mielen ja kehon näkökulmasta.

Ohjaan asiakkaita tarvittaessa aktiivisesti myös muiden asiantuntijapalveluiden pariin.

Olen kokenut, että ratkaisukeskeisen valmennuksen perusperiaatteiden ja muotoiluajattelun välillä on paljon yhtymäkohtia:

  • avoimuus ja uteliaisuus

  • ei-tietämisen positio

  • luovuus

  • asiakkaan kunnioittaminen, kuuleminen ja ymmärtäminen

  • nykytilanteen ja muutostarpeen analysointi

  • toivotun tavoitteen määrittely

  • tavoitteeseen johtavien vaiheiden ja toimenpiteiden tunnistaminen.